Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Zvýšený cukr v krvi - vhodné potraviny

Vhodné potraviny

Některé druhy nesladké zeleniny: listové saláty, špenát, okurka, cuketa, fenykl, zelený chřest, žampiony. Ostatní sladší druhy započítejte do příjmu sacharidů. Zeleninový salát ochuťte pouze kvalitním olejem a octem nebo citronovou šťávou, eventuálně špetkou soli (sladkokyselé zálivky nebo dresinky obsahující cukr jsou nevhodné).

Dále je to maso, ryby, vejce, většina sýrů.

Ovoce také obsahuje jednoduché cukry, vhodná porce je tedy jeden střední kus (či hrst) maximálně 1–2x denně. Ovoce jezte nejlépe v rámci svačin, nekombinujte je s hlavními jídly ani se jím nedojídejte mezi jídly. Mezi ovoce s vyšším glykemickým indexem patří banány, mango, ananas, hroznové víno, meloun. Zcela nevhodné je doslazované ovoce (kompoty, kandované ovoce, marmelády) a džusy. Sklenička 100% džusu je z několika kusů ovoce, což je spousta cukru. Ve vymačkané šťávě je navíc všechen cukr, zato minimum vlákniny. Mezi glykemickým indexem celého ovoce a džusu je velký rozdíl.

Kupujte pouze neochucené mléčné výrobky (jogurt, tvaroh, zákys), které si můžete ochutit ovocem, ořechy, semínky. Vyhněte se ale nízkotučným mléčným výrobkům – mají více sacharidů (jsou zahuštěné škrobem) a jsou výživově málo hodnotné.

Některé těhotné diabetičky mají po mléce a mléčných výrobcích k snídani vyšší hodnoty glykemie, než by odpovídalo obsahu sacharidů nebo stejné dávce stejného mléčného výrobku v jinou denní dobu. V těchto případech je tedy nutné mléko a mléčné výrobky ze snídaně vynechat. Mléko je třeba také započítávat do příjmu sacharidů (ve 2 dl je cca 10 g mléčného cukru), můžete ho dochutit hořkým kakaem (ne Grankem nebo jiným slazeným výrobkem). Smetanu můžete, ale nepřislazovanou. Máslo neobsahuje sacharidy a můžete jej i ke snídani.

Kvalitní celozrnné a kváskové pečivo je vhodnější než bílé. Prakticky veškeré celozrnné pečivo v obchodech je ale dobarvované karamelem nebo sladem, takže výrazně zvyšuje glykemii. Nemáte-li jistotu, kupujte raději obyčejný chléb typu Šumava nebo žitný chléb. Pro ty z vás, kterým i kousek kvalitního pečiva bude zvyšovat glykemii více, než je zdrávo, můžeme doporučit domácí nízkosacharidový „chléb“ z mandlové či kokosové mouky nebo takzvaný Večerní chlebík (dodává pekárna Penam), který obsahuje pouze 3,6 g sacharidů ve 100 g. Ale pozor, není vhodný při jakékoli intoleranci lepku – obsahuje ho více než běžné pečivo.

Ze stravy vynechejte většinu uzenin (salámy, nekvalitní šunky, párky, klobásy, paštiky). Kromě nevhodného složení a řady škodlivých látek obsahují také sacharidy, včetně jednoduchých cukrů. Přípustná je kvalitní šunka od kosti.

Příjem sacharidů by neměl překročit 200 g za den, při dostatečném příjmu kvalitních bílkovin, tuků a zeleniny však stačí i méně. Frekvence jídel je individuální (zpravidla 3 větší až 6 menších porcí denně). Mezi jídly není vhodné ujídat nic, co obsahuje sacharidy, přípustná je méně sladká zelenina, sýr, kousek masa a podobně. Je vhodné zavést pravidelnou životosprávu a nehladovět, protože to pak svádí k přejídání během následujícího jídla. U některých žen je důležitá druhá večeře (malá svačina cca hodinu před spaním), která může příznivě ovlivnit ranní glykemii nalačno. Je to však individuální, u jiných žen je naopak ranní glykemie lepší bez druhé večeře.

Zdroj: Zvýšený cukr v krvi
Zveřejněno: 5.11.2018



SiteMAP