Facebook Twitter Pinterest email tisk

Zvýšený cukr v krvi - možné rozložení a skladba jídel během dne

Možné rozložení a skladba jídel během dne

Snídaně: do 30 g sacharidů, například chléb max. 60 g, máslo, vejce / sýr / šunka od kosti / domácí pomazánka, zelenina nebo bílý jogurt / tvaroh s trochou ovoce, ořechy (pozor, pro některé ženy není mléčná snídaně vhodná, viz výše)

Přesnídávka: do 30 g sacharidů, například sýr, zelenina, ořechy, bílý jogurt, zákys, tvaroh, ovoce (1 střední kus nebo hrst)

Oběd: do 50 g sacharidů, například polévka (vývar, zeleninová) a hlavní jídlo: maso / jiný zdroj bílkovin, zelenina, příloha individuálně (podle glykemií), nedojídat se ovocem

Svačina: do 20 g sacharidů; jako dopolední svačina

Večeře: do 50 g sacharidů; jako oběd nebo snídaně

2. večeře: do 20 g sacharidů; zbytek od první večeře nebo jako svačina, nebo obložené pečivo se zeleninou, ne ovoce (u některých žen však 2. večeře není potřeba)

Vynechte potraviny obsahující náhradní sladidla, „light“ potraviny a „dia“ výrobky. Ty sice nezvyšují glykemii a jsou doporučována ostatním diabetikům, ale v těhotenství ne, protože se jedná o chemické látky, o jejichž vlivu na plod není dost informací a mohou být potenciálně rizikové. Pozor také na všechny potraviny označené „bez cukru“ nebo „bez přidaného cukru“ – cukr je v nich často nahrazen umělým sladidlem. Nevhodné je také slazení fruktózou (ovocný cukr). Malé množství fruktózy, které se přirozeně vyskytuje v ovoci, neškodí, ve větším množství však narušuje metabolismus jater a zhoršuje cukrovku. V malé míře lze použít přírodní sladidlo stevii.

Nápoje – doporučuje se voda, neslazený čaj (pouze pozor na ovocné sypané čaje s kousky ovoce) a neslazená káva či melta (Caro). Do 1,5 litru vody je možno vymačkat 1 citrusový plod. Ovocné džusy, šťávy ani pivo nejsou vhodné kvůli vysokému obsahu jednoduchých cukrů.

Zdroj: Zvýšený cukr v krvi
Zveřejněno: 5.11.2018



SiteMAP