Facebook Twitter Pinterest email tisk

Co nejíst při cukrovce - co nejíst

Co nejíst

Jídelníček při cukrovce 2. typu by měl být vyvážený jak potravinově, tak kaloricky. Jídelníček diabetika by neměl obsahovat například tyto potraviny...



Bonbony, sušenky a cukrovinky

Bonbony, sušenky, ovocné sirupy a další cukrovinky obsahují nejen hodně nekvalitních cukrů, ale současně jsou také vysoce kalorické. V těle po jejich požití dochází k prudkému vzestupu hladiny glukózy v krvi, což může u diabetiků vést ke zhoršení potíží. Naučte se proto doplňovat hladinu cukru v krvi pomocí kvalitních cukrů, které najdete například v čerstvém ovoci, a na cukrovinky raději zapomeňte.



Hrozinky a sušené ovoce

Přestože sušené hrozinky či ovoce na první pohled vypadají zdravě, bohužel způsobují opět stejný problém jako ostatní potraviny bohaté na cukry – prudce zvyšují hladinu glukózy v krvi, což je pro diabetika nepřijatelné. Je mnohem lepší dát si hroznové víno v přirozené a čerstvé podobě nebo sušené hrozinky či ovoce nahradit jiným čerstvým ovocem, jako je broskev či jablko.



Palačinky s marmeládou

Není na světě snad člověka, kterému by nechutnaly palačinky s marmeládou nebo čokoládou. Bohužel diabetikům je tato pochoutka zapovězena, protože způsobuje prudký vzestup hladiny glukózy v krvi se všemi negativními důsledky. Nicméně nemusíte zoufat, existují totiž speciální marmelády pro diabetiky, které místo cukru obsahují náhradní sladidlo. Palačinky s marmeládou si tedy nemusíte úplně odepřít, jen je potřeba vybírat tu správnou marmeládu.



Bílý chléb a bílé pečivo

Na tyto tradiční potraviny v české kuchyni prostě a jednoduše zapomeňte. Při trávení se totiž chovají podobně jako cukr a negativně ovlivňují řízení hladiny glukózy v těle. Totéž platí pro rýži a všechny pokrmy obsahující bílou mouku. Rozumnou alternativou pro diabetiky je celozrnný chléb a celozrnné pečivo, i když i tyto potraviny způsobují do určité míry vzestup hladiny glukózy v krvi, proto je dobré hlídat porce a místo 2 krajíčků si dát raději jenom jeden.



Plnotučné mléko

Nasycené tuky v mléčných výrobcích mají negativní důsledky na lidský organismus (na každý, nikoli jen na organismus diabetika), protože způsobují vzestup „zlého“ LDL cholesterolu a usnadňují šíření zánětů v těle. U pacientů s diabetem však vzniká ještě jeden velký problém. Klinické studie totiž prokázaly, že nasycené tuky mohou zhoršit inzulinovou rezistenci (stav, kdy organismus není schopen reagovat na hormon inzulin, který je typický právě pro jeden typ cukrovky). Plnotučné mléko tedy ze své ledničky vyhoďte a místo něj pijte mléko nízkotučné (s obsahem tuků pod 1 %). Také se vyvarujte ostatních tučných mléčných výrobků, jako jsou neodtučněné jogurty, smetana, tavené sýry a podobně. Místo toho si dopřejte jejich nízkotučné varianty.



Slanina, uzené a červené maso

Kromě plnotučných mléčných výrobků je hodně tuku obsaženo také v červeném (hovězím, vepřovém, skopovém) mase, které způsobuje vzestup hladiny LDL cholesterolu a podporuje šíření zánětu v těle. Protože u diabetiků existuje vyšší riziko onemocnění srdce než u průměrných osob, měli by si tyto pochutiny odepřít. Místo toho musí do svého jídelníčku zařadit ryby, kuře, krůtu nebo mořské plody.



Bramborové lupínky, slané tyčinky, preclíky, ...

Preclíky a slané pochutiny vypadají na první pohled zdravě a lákavě, ovšem nejsou pro náš organismus vůbec vhodné. Většina výrobců totiž k jejich výrobě používá stejné suroviny: bílou mouku (na rozdíl od celozrnné mouky neobsahuje bílá mouka vlákninu a další výživné látky), kvasinky, sůl, kukuřičný sirup a olej. Bílá mouka a sůl jsou pro diabetiky (a nejen pro ně) zcela nevhodné. Navíc tyto pochutiny jsou vesměs smažené na tuku, takže do sebe dostáváte nezdravý cholesterol. A v neposlední řadě smažené brambůrky a spol. způsobují vzestup hladiny glukózy v krvi.



Vanilkové rohlíčky z obchodu

Přestože na první pohled vypadají opravdu nesmírně lákavě, je dobré si je odepřít. Pokud si je totiž zakoupíte v cukrárně nebo v supermarketu, dostanete do sebe nadměrné množství kalorií, tuků a cukrů. Raději si je upečte doma a místo cukru použijte náhradní sladidlo vhodné pro diabetiky.



Hranolky v restauraci

Na bramborové hranolky nemusí diabetik tak úplně zapomenout, pokud si je připraví doma v troubě na pečicím papíru a bez zbytečného smažení ve fritovacím hrnci nebo na pánvi. V restauraci si hranolky raději nedávejte, jinak do těla dostanete až 500 kalorií a více než 1 gram sodíku, což vám rozhodně neprospěje.



Kupované cukroví

Zde platí totéž co o vanilkových rohlíčcích. Příliš mnoho cukru, tuku a kalorií vám uškodí. Raději si cukroví pečte doma (alespoň budete vědět, co jste do něj dali) nebo nakupujte ve specializovaných obchodech pro diabetiky.



Smažené kuře

Přestože je kuře obecně zdravým typem masa, rozhodně si jako diabetik nemůžete dopřávat smažená kuřata v KFC nebo jiné restauraci. Kvůli smažení se totiž dovnitř dostane hodně tuku a cholesterolu, což vašemu srdci ani cévám rozhodně neprospívá. Raději si kuře připravte doma s minimem tuků.



Kupované dorty

Slavíte narozeniny a k tomu patří pořádný dort. Pokud jste ale diabetik, tak na kupované dorty z cukrárny prostě zapomeňte. I pouhý malý kousek dortu obsahuje až 400 kalorií, hodně tuku, cukrů a sodíku, což samozřejmě jako diabetik nesmíte. Dort si tedy buď upečte doma s minimem tuků a náhradním sladidlem, nebo si ho kupte ve specializované prodejně pro diabetiky.



Mleté maso a hamburgery

Myslíte si, že takový lehký hamburger nebo cheeseburger od McDonalda vám jako diabetikovi nemůže uškodit? Omyl! Mleté maso totiž obsahuje hodně sodíku (kvůli přidávané soli), což je prvek, kterému byste se měli vyhnout. A to nehledě na tuky a cholesterol, které jsou v těchto pochoutkách obsaženy rovněž ve významném množství. Raději si proto připravte sendvič nebo hamburger doma, bez tuku a bez nadměrného solení, a na hamburgery a sendviče z restaurací raději zapomeňte.



Kupované koblihy

Znáte to, takový malý lahodný koblížek, kdo by odolal. Jako diabetici byste ale rozhodně odolat měli. Kupované koblihy jsou plné cukrů a tuků, což vám rozhodně neprospěje. Podobné věci si tedy budete muset opět odepřít nebo si koblížky připravit doma bez tuku a cukru.



Mražená jídla

Pokud si rádi připravujete mražená jídla, tak zbystřete. Řada mražených jídel totiž obsahuje velké množství sodíku a hodně kalorií. Proto čtěte informace na obalu a kupujte jen taková, která mají menší energetickou hodnotu než 400 kalorií a méně než 600 mg sodíku. Naproti tomu by mražená pochoutka měla obsahovat alespoň 14 g bílkovin a alespoň pár gramů vlákniny. Při vaření si pak navrch nasypte bohatou vrstvu mražené zeleniny. Jednak získáte větší porci a jednak trochu rozředíte zvýšený obsah pro diabetiky nevhodných látek.



Pizza v restauraci i mražená

Pizza patří mezi nejoblíbenější jídla nejen v Itálii, ale na celém světě. Je chutná, rychle dostupná a můžete jí jíst rukama, aniž byste někoho pobuřovali. Bohužel má pizza i stinnou stránku, neboť komerčně vyráběné mražené polotovary obsahují tolik kalorií, že váš povolený denní příděl vyčerpáte během jednoho jídla. Totéž platí pro pizzy podávané v pizzeriích a restauracích.

To ale neznamená, že byste si pizzu měli jako diabetici zcela odepřít. Jen je potřeba buď kupovat pizzu vegetariánskou, nebo pečlivě číst informace na obalu a vybírat takovou, která má nejmenší množství kalorií, málo sodíku, tuků a cukrů.

Zdroj: Co nejíst při cukrovce
Zveřejněno: 9.1.2019